İthal ceviz mi yerli ceviz mi?

Geçen gün marketlerde bulamadığım ihtiyaçlarımı almak için  şehir merkezindeki  semt pazarına uğramıştım.Küçük kızım cevizi çok sevdiğinden gitmişken ceviz de alayım dedim.Ben cevizi kabuklu satın alıyorum. Ne şartlarda, nasıl ayıklandıkları,nerelerde saklandığı gibi bir sürü soru kafama takıldığından  açıkta satılan ayıklanmış iç cevizlere  pek güvenemiyorum.Marketlerdeki paketlenmiş olan iç cevizler ise ambalajı ve koruyucu içerebiliyor olması nedeniyle yine doğal  şartlada saklanmadıklarını düşündüğümden bana göre değil.Tabi çok mecbur kaldığımda bir kaç defa aldığım oldu.Zaten bu ayıklanmış satılan cevizlerin görüntüsüne dikkat ederseniz çok uzun süre ayıklanmış halde bekledikleri için evde ayıkladığınıza benzemiyor.

Pazardaki tezgahlarda ceviz fiyatları ilgimi çekti  kilosu 10 tl den 30 tl ye kadar ceviz gördüm ve dayanamadım  satıcıya sordum niye fiyat farkı çok?.Meğer ucuz olan cevizler ithalmiş.Ukrayna, Rusya Bulgaristan gibi ülkelerden ithal ediliyormuş.O anda kafamda bir kaç soru belirdi.Bu yıl ülkemizde don olduğundan cevizler etkilenmiş, cevizimiz yetmediğinden ithal ediliyormuş.

İthal cevizler doğal mıdır?
Satıcının söylediğine göre bu cevizleri ekip fidan yetiştirmek için alanlar varmış.
Sonra düşünürken o kısacık arada aklıma babamın yıllarca Rusya ,Romanya, Bulgaristan’a gittiğinde  bu  ülkelerden ceviz getirdiğini hatırladım.

Cevize de gdo  karışması mümkün olabilir mi?
Satıcının dediğine göre İthal cevizlerden de fidan yetiştiriyolarmış peki  ağaç olduğunda ceviz alabiliyorlar mı acaba?diye düşündüm bir an.Şimdiye kadar ceviz ve gdo arasında bir ilişki duyamadım.İnşaalah cevize de gdo karışmaz.

Aşılı cevizler doğal mıdır?
Pazarda çok iri aşı cevizler vardı bunlar ne kadar doğal acaba diye merak ettim.Ceviz fidanı yetiştirenler aşılı cevizlerin kesinlikle  genetiği değiştirilmiş organizmalı olmadığını söylüyorlar bunların çoğunun melezlenmiş hibrit veya selekte
edilmiş çeşitler olduğunu söylüyorlar. Yani endişeye etmemize gerek yokmuş.

Ben hibrit tohumlara çok güvenmiyorum her nekadar üstün özellikli bitkilerin bir araya getirilmesiyle ortaya çıkan kaliteli verimli oldukları, ekildiğinde tekrar meyve verdikleri söylense de insan elinin karıştığı biyoteknoloji uygulamaları beni düşündürüyor. Çalışmalarını takip ilgiyle takip ettiğim Prof Dr İbrahim Saraçoğlu da hibrit tohumları önermiyor.
Açıkçası öyle çok iri içi beyaz aşı cevizler beni çok etkilemiyor.Ben  ceviz doğal  olsun küçük olsun varsın kurtlu da çıksın ondan yanayım.

Cevizlerdeki en büyük tehlike:Beyazlatma
Pazarlarda gördüğümüz bazı cevizlerin kabukları daha beyaz.Meğer bunun da bir sebebi varmış, cevizin kabuğunu daha albenili olsun diye kimyasallarla beyazlatıyorlarmış.Böyle cevizlerden uzak durmak gerek.

Son olarak cevizin faydalarına kısaca değinirsek..

Ceviz beyne benzeyen görüntüsü ile muhteşem faydaları olan bir yağlı tohum.Roma imparatorluğu zamanında ruh hastalarına ceviz yediriyorlarmış.Depresyon,hiperaktivite hatta otizm ile başa çıkmaya yardım eden omega 3 yağı içeren ceviz aynı zamanda kalp hastalıkları,felç,hipertansiyonu ve diyabeti önlüyor.Kanserden koruyan bağışıklığımızı güçlendiren ,safra taşı oluşmasını engelleyen,kavrama ve anlamayı kolaylaştıran cevizin faydalarını buradan daha detaylı okuyabilirsiniz.

 

Yorum bırakın